تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/03/30 - 14:09
کد خبر: 508122

در برنامه «رو در رو» شبکه رادیویی جوان مطرح شد؛

جهان‌پرور: تنها چیزی که در انتخابات غربی‌ها وجود ندارد، اخلاق است/ محمد جهاد: مهمترین مولفه قدرت و سرمایه اصلی ایران مردم هستند

جهان‌پرور: تنها چیزی که در انتخابات غربی‌ها وجود ندارد، اخلاق است/ محمد جهاد: مهمترین مولفه قدرت و سرمایه اصلی ایران مردم هستند

در این گزارش باتوجه به اهمیت شناخت صحنه انتخاباتی از لنز جهانی مروری بر برنامه«رو در رو» با موضوع انتخابات ایران خواهیم داشت.

به گزارش گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در آستانه برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران اسلامی، گروه تاریخ و معارف شبکه رادیویی جوان در برنامه«رو در رو» با تببین فضای اندیشکده‌های غربی و نگاه آنها به تحلیل انتخابات پیش‌روی کشور و تاثیر آن بر نظم بین‌‍الملل و منطقه پرداخته است. که در این گزارش باتوجه به اهمیت شناخت صحنه انتخاباتی از لنز جهانی مروری بر این برنامه خواهیم داشت.

کارشناسان این قسمت از برنامه:

  • محمدعلی رحیمی نژاد (دکتری روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی)
  • محمد جهاد (کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران)
  • دکتر محمد مهدی جهان پرور (عضو هیات علمی دانشگاه)


در ادامه این گزارش مروری بر این برنامه رادیویی خواهیم داشت:

محمد جهاد؛ فعال دانشجویی و کارشناس ارشد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران در پاسخ به سوال که«جایگاه کشور ایران در ساختار نظام بین‌الملل را اکنون به چه صورت می‌بینید و انتخابات کشور ما چه تاثیری بر نظم بین الملل موجود دارد؟» گفت: با توجه به دیدگاه ساختارگرایی بسیاری از علمای روابط بین‌الملل به خصوص آقای کنت والتز، قدرت های دنیا به دسته‌های مختلفی از جمله قدرت‌های بزرگ، متوسط و قدرت‌هایی با برد و تاثیرگذاری کمتر« قدرت‌های کوچک» تقسیم می‌شود.

میزان تاثیرگذاری کشورها در ساختار نظام بین‌الملل به بر اساس توانمندی‌های مادی و غیر مادی(قدرت نرم) آنها تعیین می‌شود؛ برای اینکه بتوان میزان تاثیر انتخابات ایران را در نظم بین الملل بررسی کنیم، ابتدائاً باید این موضوع برای ما روشن باشد  ایران در نظام بین الملل جز کدام دسته از این قدرت‌ها قابل تعرف است و با ابتنای به آن مشخص کنیم که آیا انتخابات ما می‌تواند تاثیرگذار باشد یا خیر.

ادامه این گفتگو را در زیر می‌شنوید:

در ادامه این برنامه محمد مهدی جهان‌پرور، دانش آموخته دکتری تاریخ، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پاسخ به این سوال که « چرا اندیشکده‌های غربی از یک سو نظام انتخاباتی ایران را زیر سوال بردع و سوی دیگر از کاندیدای خاصی دفاع می‌کنند؟» اظهار داشت: همانطور که مستحضرید انتخابات یکی از ابزارهای بسیار مهم برای به رسمیت شناختن ساختار حاکمیتی یک کشور و در واقع در همه کشورها به تناسب این در واقع انتخابات حتی در کشورهایی که نظام استبدادی و دیکتاتوری دارند حتی به صورت فرمایشی هم این در واقع انتخابات صورت می‌گیرد.

در کشور ما ایران انتخابات واقعا به صورت آزاد هست و افرادی هم که در واقع به عنوان کاندیداهای حالا سمت‌های مختلف در واقع ثبت نام می‌کنند و گزینش میشن بر اساس یک سری معیارها و اصولی که مرتبط با نظام جمهوری اسلامی ایران هست انتخاب می‌شوند و لذا معمولاً در کشورهایی که به نوعی غرض ورزانه نسبت به کشور ما در واقع صحبت می‌کنند.

من باید عرض کنم که معمولاً. افرادی رو در افراد و در واقع کاندیداهایی رو معمولاً ازشون حمایت می‌کنند که یا در واقع در راستای منافع غرب عمل می‌کنند و یا با هدف این هست که یک تخریبی نسبت به شخصیت اون فرد صورت بگیره لذا این در واقع بحث انتخابات که یک بحث تفصیلی و نیازمند گفتگوی بیشتری هست.

ادامه این گفتگو را در زیر می‌شنوید:

در پایان این برنامه جهاد، در تشریح پژوهش‌هایی که در راستای تبیین مولفه‌های بازدارندگی صورت پذیرفته است گفت: در سال‌های گذشته پژوهشی در دانشگاه دفاع ملی شده است عامل اصلی بازدارندگی ایران رو مورد بررسی قرار داده که جالب است بدانید نتیجه این پژوهش اساتید دانشگاه و محققین ما آن شد که از میان مولفه‌های مختلف نظامی و... مردم ایران هستند که برای کشور ما بازدارندگی ایجاد کردنده‌اند.

ادامه این گفتگو را در زیر می‌شنوید:

گزارش از علی پیرانده

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
لیگ برتر از چه زمانی شروع می‌شود؟
فیلم| توصیه‌های رهبر انقلاب خطاب به نامزدهای انتخابات برای رعایت اخلاق
یارانه معیشتی ۳۰۰ هزار تومانی واریز شد
وزیر ورزش: لیگ برتر فصل آینده با ۹ دستگاه VAR برگزار خواهد شد
سخنگوی ستاد قالیباف: شایعات انصراف قالیباف به هیچ عنوان صحت ندارد
قاضی‌زاده: در دهه ۹۰ سفره ایرانی‌ها ۳۰ درصد کوچک شد
قالیباف: حفظ قدرت خرید خانوار به عهده رئیس‌جمهور است
پورمحمدی: حجم توزیع یارانه مشکلات اقتصادی را بیشتر کرده است
زاکانی خطاب به پزشکیان: شما همان دولت سوم روحانی هستید +فیلم
پزشکیان: اگر ندانیم کجا را می‌خواهیم نگاه کنیم مسائل حل نمی‌شود
جلیلی: وظیفه دولت این است که منابع را عادلانه بین مردم تقسیم کند +فیلم
سهمیه سوخت تیرماه امشب شارژ می شود
مذاکره استقلال با ۳ مربی اروپایی!
تمامی اعتراضات آزمون دستیاری پیش از صدور کارنامه بررسی و اعمال شد
پرسپولیس از بیرانوند شکایت کرد +جزئیات
پریشان‌حالیِ اصلاح‌طلبان
حمایت اصلاح‌طلبان پیرو خط امام و رهبری از پورمحمدی
نشست ظریف در مشهد لغو شد
ممنوعیت برگزاری تجمع انتخاباتی در تهران بدون هماهنگی
۳ سال اعصاب مردم راحت بود +عکس
بهترین استاد و مدرس زبان آلمانی: چگونه بهترین انتخاب را داشته باشیم؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top